ΠΟΛ 1150/2017 39Α π.5 & π.6 και Σκρουτζ (για clickbait)

Γίνεται κυρίως αναφορά στο Σκρουτζ, διότι είναι μονοπώλιο και έχει την δύναμη να επηρεάσει θετικά, αλλά και αρνητικά το ηλ.εμπόριο.

Όλα ξεκίνησαν με την εφαρμογή της Υπουργικής Εγκυκλίου του τίτλου τον Σεπτέμβρη του 2017. Γνωρίζοντας από «πρώτο χέρι» την συγκεκριμένη αγορά, δεν μου προκάλεσε καθόλου εντύπωση η επιλογή των συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων που ρυθμίζει η ΠΟΛ 1150/2017. Ήταν γνωστό το φαινόμενο του «αφανή εμπόρου» (missing trader) που μαστίζει το εμπόριο όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και ολόκληρη την Ευρώπη. Η απάτη του ΦΠΑ κοστίζει πολλά δις Ευρώ τον χρόνο από τα έσοδα (VAT Gap (3)) που αναμένουν οι χώρες της Ευρώπης και προσπαθούν τα τελευταία χρόνια να βρουν τρόπο καταπολέμησης του φαινομένου. Μικρά βήματα όπως αυτό της ΠΟΛ 1150/2017 στην Ελλάδα, αλλά και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης εφαρμόστηκαν για να μπει ένα φρένο στην απάτη του ΦΠΑ.

Ένα χρόνο και κάτι μήνες μετά όμως, τι αποτέλεσμα έχουν φέρει οι παράγραφοι 5 & 6 στο άρθρο 39Α του κώδικα ΦΠΑ;

Αρχικά* μετά την εφαρμογή υπήρξε μια περίοδος του ενός μήνα περίπου, όπου οι τιμές εκτοξεύθηκαν σε Laptop, Tablet και Smartphone και από εκεί και έπειτα ξεκίνησε το «κόλπο» της αναγραφής διπλών τιμών. Η πρώτη τιμή ήταν η τιμή για πελάτες λιανικής και η 2 τιμή (αυξημένη αλλά αποφορολογημένη) για πελάτες που επιθυμούσαν τιμολόγιο κάνοντας χρήση του άρθρου 39Α. Η αύξηση της τιμής για πελάτες τιμολογίου ήταν κοντά στο κόστος αγοράς των ηλεκτρονικών συσκευών.

Το Ελληνικό «επιχειρηματικό» δαιμόνιο βρήκε το παραθυράκι του, χωρίς να υπάρχει κάποια παράνομη πράξη χωρίζοντας πελάτες λιανικής και πελάτες τιμολογίου (χονδρικής). Με όπλο τους το Σκρουτζ (skroutz.gr), BestPrice (bestprice.gr), κτλ. συνέχισαν με ενδοκοινοτικές αποκτήσεις και εταιρείες της μιας ημέρας και άλλα κόλπα. Η στροφή στις ενδοκοινοτικές αποκτήσεις ήταν μονόδρομος, καθώς είναι ο μόνος τρόπος πλέον να μην προπληρώνουν ΦΠΑ στα τιμολόγια. Κάνοντας απευθείας εισαγωγή στην Ελλάδα, θέλοντας και μη, στα τελωνεία θα υπήρχε «κώλυμα» με την απόδοση ΦΠΑ και δασμών. Ενώ πριν είχαν τους «αφανής εμπόρους» εταίρους ως ενδιάμεσους για τις αγορές τους. Επιπλέον, ευτυχώς που τα τελωνεία δεν εφαρμόζουν το τελωνειακό καθεστώς 42** στις κατηγορίες που προβλέπονται στο άρθρο 39Α.

Το «πανηγύρι» αυτό κράτησε μερικούς μήνες, αλλά ξεσκεπάστηκε (1)(2) από κάποιους τολμηρούς δημοσιογράφους που έβγαλαν στην φόρα το όλο φαινόμενο και ενημέρωσαν τόσο τις αρχές, αλλά όσο και της πλατφόρμες αναζήτησης τιμών που τους δίνουν το βήμα για απάτες. Η πιο μεγάλη από αυτές τις πλατφόρμες με ανακοίνωση στους συνεργάτες της, έβαλε τέλος στο φαινόμενο των διπλών τιμών με απαγόρευση στην διάκριση πελατών και την προσφορά της ίδιας τιμής σε όλους ανεξαρτήτως ιδιότητας.

Χαρήκαμε, πανηγυρίσαμε, και είπαμε να επιστρέψουμε στην καθημερινότητας μας, ίσως και με την ιδέα να τολμήσουμε να επιστρέψουμε στο εμπόριο. Δυστυχώς όμως το Ελληνικό «επιχειρηματικό» δαιμόνιο βρήκε και πάλι την λύση στο πρόβλημα που επέβαλε το Σκρουτζ (μόνο το Σκρουτζ παρενέβη και άλλαξε τους κανονισμούς). Πλέον υπάρχει ένα νέο φαινόμενο στην αγορά, και από ότι φαίνεται πολύ νωρίς χαρήκαμε και πανηγυρίσαμε.

Το νέο φαινόμενο ονομάζεται «Η Γραφειοκρατία του Ηλ.Εμπορίου». Με απλά λόγια, παρατηρούμε μια παράλογη απαίτηση εγγράφων και αποδεικτικών από τα καταστήματα που ποζάρουν στις πλατφόρμες αναζήτησης και σύγκρισης τιμών (Σκρουτζ, bestprice, κτλ), που θυμίζουν τον Δημόσιο Υπάλληλο του Χάρρυ Κλυνν. Και αφού ξεμπερδέψουν με την χαρτούρα οι καταναλωτές που τυγχάνουν να είναι επαγγελματίες και επιθυμούν την απαλλαγή του ΦΠΑ, τους ανακοινώνεται το «Θα χρειαστούμε έως και 10 εργάσιμες για τον έλεγχο των εγγράφων σας και…. θα δούμε» Φυσικά όλα αυτά αποκλειστικά στην κατηγορία που βρίσκει εφαρμογή το άρθρο 39Α του κώδικα ΦΠΑ. Την ευθύνη για την νέα δράση των «Σκρουτζομάγαζων» έχει αποκλειστικά το κράτος που δεν έδωσε στην δημοσιότητα ποτέ την προβλεπόμενη από την ΠΟΛ 1150/2017, «κατάλληλη ηλεκτρονική εφαρμογή» ελέγχου του λήπτη αγαθών βάσει άρθρου 39Α. Συγκεκριμένη αναγράφει: «4. Για την επιβεβαίωση της ιδιότητας του αγοραστή ως υποκειμένου με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών, θα δημιουργηθεί κατάλληλη ηλεκτρονική εφαρμογή.» Θα…., όπως όλα θα…. γίνουν κάποια στιγμή.

Είναι φως φανάρι πως κάτι παίζει όταν η διαδικασία ελέγχου απαιτεί 10 εργάσιμες για να πραγματοποιηθεί. Είναι μια απλή διαδικασία, που μπορεί να ολοκληρωθεί από 5 λεπτά έως το πολύ μια ώρα. Εκεί υπολογίζουν πλέον τα «Σκρουτζομάγαζα». Ο συνδυασμός της καθυστέρησης του ελέγχου μαζί με την φαινομενικά μη-διαθεσιμότητας των προϊόντων, είτε θα προκαλέσει την αγανάκτηση του αγοραστή και θα πάει στον επόμενο, είτε αν έχει την υπομονή ο αγοραστής να περιμένει όσο χρειαστεί, να περιμένει ο πωλητής σε κάποιο θαύμα να πέσει η τιμή του προμηθευτή στην τιμή που πούλησε τιμολόγιο με απαλλαγή ΦΠΑ.

Τι μπορούμε πλέον να κάνουμε; Να ξεκινήσει δεύτερος κύκλος με ονόματα καταστημάτων; Αν και όταν χρειαστεί θα γίνει και αυτό. Αρχικά όμως αυτό που θέλουμε σε πρώτη φάση είναι η επαναφορά στο Σκρουτζ των στοιχείων ΑΦΜ και ΓΕΜΗ που εμφανίζονταν στην σελίδα του καταστήματος μέσα στην πλατφόρμα. Tο ίδιο φυσικά να γίνει και στο bestprice. Επιπλέον, όπως ορίζεται και στον κώδικα καταναλωτικής δεοντολογίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο (ΦΕΚ.969/2017), να είναι υποχρεωτική η εμφάνιση των στοιχείων ΑΦΜ και ΓΕΜΗ σε εμφανές σημείο στις σελίδες των καταστημάτων είτε στο footer, είτε στο About Us. Τέλος, προαιρετικό βήμα, να αναρτηθεί στα blog των μηχανών αναζήτησης, η ΠΟΛ 1150/2017 με ερμηνευτικό χαρακτήρα για την εφαρμογή του από τα συνεργαζόμενα καταστήματα.

Αυτά και ελπίζουμε να δούμε ξανά θετικές εξελίξεις επί του θέματος.

  • * Σύμφωνα με πληροφορίες που συνέλεξα από πρώην συνεργάτες μου
  • ** Θέση εμπορευμάτων σε ελεύθερη κυκλοφορία με απαλλαγή από ΦΠΑ και άμεση αποστολή σε άλλο Κράτος Μέλος της Ε.Ε (εφαρμογή τελωνειακού καθεστώτος 42)
  1. https://techingreek.com/skroutz-o-magaza-pou-emporevontai-smartphones-mia-organomeni-apati-olkis/
  2. https://computersgr.wordpress.com/2018/04/20/pol1150-arthro39a-skroutz-timologia/
  3. https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/tax-cooperation-control/vat-gap_en

2 σκέψεις σχετικά με το “ΠΟΛ 1150/2017 39Α π.5 & π.6 και Σκρουτζ (για clickbait)

Σχολιάστε